ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΧΑΡΙΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ο κοινωνικός συνεταιρισμός “ΝΕΦΕΛΑΙΩΝΑΣ ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.” εξειδικεύεται σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη χαρισματικότητα (giftedness).
Συγκεκριμένα, παρέχουμε πληροφόρηση, υπηρεσίες συμβουλευτικής για ενήλικες που έχουν αναγνωριστεί χαρισματικοί ή είναι γονείς χαρισματικών παιδιών, εργαστήρια προσαρμοσμένα στις ανάγκες χαρισματικών παιδιών και εφήβων και ευκαιρίες δικτύωσης σε θέματα χαρισματικότητας. Συνεργαζόμαστε με οικογένειες και σχολικές μονάδες και επαγγελματίες (ψυχικής) υγείας για τη διαμόρφωση ενός εξατομικευμένου πλάνου υποστήριξης χαρισματικών παιδιών.
Οι δράσεις μας λαμβάνουν χώρα στο Ηράκλειο Κρήτης και στην Αθήνα. Κατόπιν συννενόησης, οι δράσεις μπορούν να λάβουν χώρα και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Αντλούμε έμπνευση από τις εργασίες των κλινικών ψυχολόγων, ειδικευμένων σε θέματα χαρισματικότητας, Jeanne Siaud Facchin (από τη Γαλλία) και Carmen Sanz Chacón (από την Ισπανία). Παράλληλα, συνδέουμε τις δράσεις μας για τη χαρισματικότητα με τις σύγχρονες προσεγγίσεις της μελέτης του τραύματος και κυρίως με το έργο του ψυχιάτρου Besel van del Kolk και του γιατρού Gabor Maté, δυο κορυφαίων φυσιογνωμιών παγκοσμίως σε θέματα μελέτης και θεραπείας του τραύματος, των οποίων τα σεμινάρια είχαμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε στην Αθήνα το 2023.
- Αν δεν γνωρίζετε τί είναι η χαρισματικότητα και θα σας ενδιέφερε να μάθετε, μπορείτε να ρίξετε μια ματιά στις παρακάτω προτεινόμενες πηγές πληροφόρησης. Δημιουργήσαμε την ηλεκτρονική αυτή βιβλιοθήκη με σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού γύρω από το θέμα της χαρισματικότητας, για να “σπάσουμε το ταμπού” γύρω από αυτήν τη “λέξη” και την “έννοια” και επειδή δεν θέλαμε να κρατήσουμε τις πληροφορίες μόνο για μας, αλλά να τις μοιραστούμε! Η σελίδα είναι αφιερωμένη σε όλες τις “αφρόντιστες χαρισματικότητες” και σε αυτούς που φύγαν νωρίς, τον Άκη, το Γιώργο, τον ENOL και τα “παιδιά που χάθηκαν” γενικώς. Άλλωστε, “ο φράχτης ήταν ανοικτός”…
Τί ειναι η χαρισματικότητα (giftedness);
Η χαρισματικότητα είναι μια μορφή ασύγχρονης ανάπτυξης, μια μορφή νευροαπόκλισης, μια δια βίου εμπειρία κοινωνικώς καθοριζόμενη επίσης. Όταν μιλάμε για χαρισματικότητα μιλάμε για ένα φάσμα. Στατιστικώς μιλώντας (σύμφωνα με την καμπύλη Gauss), η χαρισματικότητα αφορά περίπου 2-5% του πληθυσμού. Δεν αφορά μόνο τους “Αϊνστάιν” όπως συχνά, από άγνοια, παρερμηνεύεται. Η χαρισματικότητα δεν ταυτίζεται με το ταλέντο και εκπαιδευτικά εντάσσεται στην ομπρέλα της ειδικής αγωγής. Μπορεί να συνυπάρχει με μαθησιακές, αναπτυξιακές δυσκολίες ή και ψυχικές παθήσεις (twice-exceptionality). Για το φάσμα της χαρισματικότητας υπάρχουν διάφοροι ορισμοί, οι οποίοι ποικίλουν ανάλογα με τις προσεγγίσεις των μελετητών, τη γεωγραφική περιοχή και την κρατική πολιτική στον τομέα.
Οι ορισμοί της χαρισματικότητας που ταιριάζουν στη δική μας προσέγγιση είναι οι εξής:
- Giftedness is a greater awareness, a greater sensitivity, and a greater ability to understand and to transform perceptions into intellectual and emotional experiences. (Roeper, 1982)
● Giftedness is asynchronous development in which advanced cognitive abilities and heightened intensity combine to create inner experiences and awareness that are qualitatively different from the norm. This asynchrony increases with higher intellectual capacity. The uniqueness of the gifted renders them particularly vulnerable and requires modifications in parenting, teaching and counseling in order for them to develop optimally. (Columbus Group, 1991; Neville, Piechowski, & Tolan, 2013)
● Giftedness is not a matter of degree but of a different quality of experiencing: vivid, absorbing, penetrating, encompassing, complex, commanding – a way of being quiveringly alive. (Piechowski, 1992)
Υπάρχουν ειδικές αξιολογήσεις (assessments) για την αναγνώριση και την εκτίμηση της χαρισματικότητας, τις οποίες διεξάγουν είτε επίσημοι κρατικοί φορείς, είτε κατάλληλα εκπαιδευμένοι ιδιώτες ειδικοί. Στην Ελλάδα η ανάπτυξη του κλάδου είναι πολύ περιορισμένη.
Το υλικό που ακολουθεί στοχεύει να παρέχει μια αφετηρία ενδεικτικής πλοήγησης στο πεδίο μελέτης της χαρισματικότητας, ευελπιστώντας να φυσήξει λίγο μακριά τη σκόνη άγνοιας που υπάρχει επ’ αυτής. Υλικό στα ελληνικά δυστυχώς υπάρχει ελάχιστο. Παρουσιάζουμε το ελάχιστο αυτό υλικό που υπάρχει, ωστόσο για πληρέστερες μελέτες σας συνιστούμε να μελετήσετε το ξενόγλωσσο υλικό.
Βασικές πληροφορίες για τη χαρισματικότητα (ορισμοί, βασικές έννοιες και θέματα):
- Συστήνουμε να παρακολουθήσετε τη διάλεξη της Βασιλικής Ανδρούτσου με θέμα “χαρισματικά παιδιά στο οικογενειακό πλαίσιο”. Η διάλεξη, αν και έχει μεγάλη διάρκεια, δίνει μια τεκμηριωμένη και γενική εικόνα για το θέμα της χαρισματικότητας.
- Διάλεξη της Βασιλικής Ανδρούτσου και της Ελένης Ζώη με θέμα “Κατανοώντας τον εγκέφαλο των χαρισματικών παιδιών” (1o Διεπιστημονικό Συμπόσιο “Πώς Mαθαίνει ο Eγκέφαλος – ΠΜΕ”. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων – ΤΕΙ Ηπείρου – Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου, Ιωάννινα, 2018)
- Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.):
- Η σχετική νομοθεσία στην Ελλάδα (Ελληνική Εταιρία για την Προαγωγή της Εκπαίδευσης των Δημιουργικών/Χαρισματικών/Ταλαντούχων Παιδιών και Εφήβων)
- Επιμορφωτικό πρόγραμμα “Προσεγγίζοντας τη χαρισματικότητα: εκπαιδευτική και συμβουλευτική υποστήριξη χαρισματικών παιδιών, εφήβων και ενηλίκων και των οικογενειών τους”, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
- Αρθρο “Αναγνώριση και ταυτοποίηση παιδιών υψηλών ικανοτήτων μάθησης” (Δόμνα Μπογδάνου/Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Τεύχος 15, 2009)
- Άρθρο “Στρατηγικές εκπαίδευσης για χαρισματικά παιδιά με ιδιαίτερες νοητικές ικανότητες (προς γονείς και εκπαιδευτικούς)”, (Ρέντζυ Υρώ, 2ο ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. Δ’ Αθήνας)
- Institute for Educational Advancement (διάφοροι ορισμοί)
- Gifted Development Centre
- Davidson Institute
- Άρθρο “What is giftedness?” από το δίκτυο “Intergifted”
- Επιλογή πληροφοριών από τον ψυχοθεραπευτή Eric Windhorst
Δημόσιοι φορείς και αναγνώριση χαρισματικότητας:
ΤΑ ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. και τα κατά τόπους Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα είναι αρμόδια για την εκτίμηση/αναγνώριση ειδικών αναγκών (όπως αυτές της χαρισματικότητας). Ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμα στην Ελλάδα κρατικά θεσπισμένο πλαίσιο και επίσημα καθιερωμένα επιστημονικά εργαλεία τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους φορείς αυτούς για την αναγνώριση και εκτίμηση των διαφόρων πτυχών της χαρισματικότητας. Αν σε αυτό προστεθεί και το έλλειμμα κατάρτισης των ειδικών και η έλλειψη κοινωνικής κατανόησης, συχνά οδηγούμαστε στο εξής: είτε να μην αναγνωρίζεται η χαρισματικότητα, είτε να συγχέεται με άλλες διαγνώσεις (π.χ. αυτισμό, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας).
Ιδιωτικοί φορείς στην Ελλάδα που πραγματοποιούν συνεδρίες αναγνώρισης και εκτίμησης της χαρισματικότητας για παιδιά, εφήβους και ενήλικες, προγράμματα για χαρισματικά παιδιά, προγράμματα συμβουλευτικής σε γονείς, καταρτίσεις εκπαιδευτικών, δράσεις ενημέρωσης, εκτιμήσεις των ψυχοκοινωνικών αναγκών των παιδιών γενικά, κ.α.:
- Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Χαρισματικών και Ταλαντούχων Παιδιών
- ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. “ΑΝΗΚΕΙΝ”
- Κέντρο Ανάπτυξης Νόησης «Φ» στην Αθήνα (συντονίζεται από τη ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη)
- MENSA/Παράρτημα Ελλάδας
- ΧΑΡΙΣΜΑΘΕΙΑ
- Ελληνική Εταιρία για την Προαγωγή της Εκπαίδευσης των Δημιουργικών/Χαρισματικών/Ταλαντούχων Παιδιών και Εφήβων
- Κέντρο για Χαρισματικά και Ταλαντούχα Παιδιά του Κολλεγίου Ανατόλια
Αναγνωρίσεις χαρισματικότητας παιδιών πραγματοποιούνται επίσης από παιδίατρους-αναπτυξιολόγους.
- Μονάδα αναπτυξιακής παιδιατρικής/ Β΄ Παιδιατρική Κλινική Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών/Νοσοκομείο Παίδων “Π&Α Κυριακού”
- Συνέντευξη του παιδιάτρου Μάριου Ανδρέου με θέμα “χαρισματικοί μαθητές και μαθησιακές δυσκολίες” (εκπομπή “Ολο Υγεία”)
- Ιατρείο Αναπτυξιακής Παιδιατρικής (“Σπύρος Δοξιάδης” Διαγνωστική και Θεραπευτική Μονάδα για το Παιδί)
- Συνέντευξη της Marianne Kuzujanakis “Where does a pediatric doctor fit in the care of gifted children?”/SENG
Εργαλεία αναγνώρισης και εκτίμησης της χαρισματικότητας:
- Guides to gifted identification, testing and therapists (Davidson Insitute)
- Άρθρο “Why are assessments and screeing tools missing co-occuring diagnoses of gifted kids?”
- Κλίμακα Νοημοσύνης για παιδιά Wechsler Intelligence Scale for Children-Fifth Edition (WISC-V), (Ελληνική Mensa)
- World Game
- Anne Beneventi/Αnnemarie Roeper Method of Qualitative Assessment:
- Συνέντευξη της Anne Beneventi με θέμα “Gifted Qualitative Assessments”
- ‘Αρθρο της Anne Beneventi με τίτλο “The Annemarie Roeper Method of Qualitative Assessment: my journey” (2016)
- Ερωτηματολόγιο προς γονείς που χρησιμοποιείται στα πλαίσια της μεθόδου αναγνώρισης και εκτίμησης της χαρισματικότητας Annemarie Roeper Method of Qualitative Assessment
Διεθνείς φορείς για τη χαρισματικότητα:
- World Council for Gifted and Talented
- SENG
- Davidson Institute
- Gifted Development Centre
- Global Centre for Gifted and Talented Children
- Colorado Association of Gifted and Talented
- Daimon Institute
- National Association of Gifted Children
- The Roeper School
- The Dabrowski Centre
- European Council for High Ability
- European Talent Support Network
Βιβλία/εκδόσεις/άρθρα για τη χαρισματικότητα (στα ελληνικά):
- Βιβλίο “Χαρισματικά και ταλαντούχα παιδιά” του Αλέξανδρου-Σταμάτιου Αντωνίου
- Συλλογικό έργο “Εκπαίδευση χαρισματικών παιδιών”
- Συλλογικό έργο “Εκπαιδεύοντας παιδιά υψηλών ικανοτήτων μάθησης” (επιμέλεια: Ματσαγγούρας Η., Εκδόσεις Gutenberg)
- Βιβλίο “Χαρισματικότητα. Σημειώσεις Ι.” της ψυχοπαιδαγωγού Δανάης Δεληγεώργη/Κέντρο Ανάπτυξης Νόησης “Φ”
- Βιβλίο “Τα χαρισματικά παιδιά ζουν ανάμεσα μας” του Τσιάμη Αθανασίου
- Συλλογικό έργο “Ο φόβος της «Αριστείας” /Δημοκρατία και Εκπαίδευση Χαρισματικών
- Συλλογικό έργο “Παιδιά με ειδικές ανάγκες. Μια εισαγωγή στην ειδική εκπαίδευση”
- Βιβλία/άρθρα/ομιλίες/πρακτικά συνεδρίων από την Ελληνική Εταιρεία για την προαγωγή της εκπαίδευσης των δημιουργικών/χαρισματικών και ταλαντούχων παιδιών και εφήβων
- Άρθρο “Χαρισματικότητα και πολιτισμική ετερότητα” (Ιώ Θεοδωρίτση, Αλέξανδρος-Σταμάτιος Αντωνίου)
- Βιβλίο ¨”Ο πιο έξυπνος κουτός” (Καμαράτου-Γιαλλούση Ειρήνη)
Διαλέξεις/συνεντεύξεις/συνέδρια για τη χαρισματικότητα (στα ελληνικά, στην Ελλάδα):
- Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με τίτλο “Γνωρίζοντας τα χαρισματικά παιδιά”
- Ψυχοπαιδαγωγός Δανάη Δεληγεώργη/ Κέντρο Ανάπτυξης Νόησης “Φ”:
-
- Διάλεξη με τίτλο “Χαρισματικότητα” στην Ακαδημία Γονέων Δήμου Νέας Σμύρνης (διαθέσιμη στο “αρχείο κειμένων εκπαιδευτικής περιόδου 2019-2020”)
- Μύθοι και αλήθειες για τη χαρισματικότητα.
- Συνέντευξη στην Αριστέα Σταυροπούλου (DreamCity Radio)
- Συνέντευξη με θέμα “ανακαλύπτοντας τη χαρισματικότητα” (εκπομπή “Γιατί Όχι”)
- Συνέντευξη με θέμα τον χαρισματικό άνθρωπο (Mirror Talk Show)
- Συνέντευξη σχετικά με τη χαρισματικότητα στον αθλητισμό (ΕΡΑ Σπορ)
- Συνέντευξη στη ραδιοφωνική εκπομπή “Με το Ν και με το Β”
- Συνέντευξη στη ραδιοφωνική εκπομπή “Ράδιο Χρόνος 875”
-
- “Βραχεία θεραπεία εστιασμένη στη χαρισματικότητα” (poster στο 9ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο της European Family Therapy Association – EFTA, Αθήνα, 2016).
- Gifted World Experience, Αθήνα, 2023
Εκπαίδευση και χαρισματικότητα:
- Οδηγός για μαθητές με ιδιαίτερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, 2004)
- Eθνικό θεσμικό πλαίσιο για την εκπαίδευση των χαρισματικών παιδιών, Φωτεινή Λιόση, 2018, παρουσίαση στο 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης
- Εργαστήριο Ανάπτυξης της Δημιουργικότητας, καθηγήτρια Αικατερίνη Γκαρή, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Εκπαιδευτικά προγράμματα ψυχικής υγείας (μια σύμπραξη του Πανεπιστημίου Αιγαίου, της ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. Ανήκειν και του Συλλόγου Γονέων Χαρισματικών Παιδιών)
- Πρόγραμμα e-learning: “Ειδική αγωγή και χαρισματικότητα: αριστεία και ηθική” απο το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
- Πρόγραμμα e-learning: Ειδική αγωγή και εκπαίδευση χαρισματικών
- Κατάρτιση εκπαιδευτικών για τη χαρισματικότητα από την Ελληνική MENSA
- Αρθρο “What is Child-Centered Gifted Education?”
- Αρθρο της Stephanie Tolan “Is it a cheetah?” μεταφρασμένο στα ελληνικά
Στα αγγλικά:
-
- Διαλέξεις της Linda Silverman (μια καλή εισαγωγή στο θέμα για όσους αναζητούν μια γενική πληροφόρηση)
- Συλλογή άρθρων της Linda Silverman
- Annemarie Roeper (2010), How the gifted cope with their emotions
- Gifted Development Center
- Ιστοσελίδα αφιερωμένη στον Kazimierz Dąbrowski/Theory of Positive Disintegration
- Lotte Van Lith
- Councelling Laboratory for the Exploration of Optimal States (The CLEOS project). Συντονίζεται από την καθηγήτρια Barbara Kerr.
- Audio-video Library/INTERGIFTED (πλήθος υλικού: άρθρα, εκδόσεις, συνεντεύξεις, ενδιαφέρουσες παραπομπές, βιωματικές διηγήσεις χαρισματικών)
- Podcasts “Unleash Monday” με θέματα που αφορούν τη χαρισματικότητα
- Ντοκυμαντέρ “The G World”. A documentary about giftedness, intelligence and neurodiversity in the 21st century.
- The Hoagie’s Gifted Educational Page
- Δωρεάν e-book “Helping gifted kids thrive”. Συλλογή άρθρων από ειδικούς.
- The twice-exceptional newsletter
- Blog της ψυχοθεραπεύτριας και συγγραφέως Paula Prober
- Ιστοσελίδα της Stephanie Tolan
- Εκδοτικός οίκος Gifted Unlimited
- Διαταραχή αισθητηριακής ολοκλήρωσης (Sensory Processing Disorder) και χαρισματικότητα (STAR Institute)
Στα ισπανικά:
-
- Κανάλι Youtube/ Asociación ENOL para el estudio de altas capacidades y superdotación (διαθέσιμες εξαιρετικές διαλέξεις, μια πολύτιμη πηγή πληροφόρησης)
- Consejo Superior de Expertos en Altas Capacidades
- Οργανισμός “El Mundo del Superdotado”(ιστοσελίδα και κανάλι Youtube)
- Ιστοσελίδα κλινικής ψυχολόγου Carmen Sanz Chacón
- Βιβλίο “La maldición de la inteligencia” της κλινικής ψυχολόγου Carmen Sanz Chacón
- Συλλογική έκδοση “Guía Científica de las Altas Capacidades“
- Βιβλίο ¿Demasiado inteligente para ser feliz? της ψυχοθεραπεύτριας Jeanne Siaud Facchin (ένα πολύτιμο βιβλίο)
- Blog του καθηγητή Javier Tourón
Στα γαλλικά:
-
- Ιστοσελίδα της ψυχοθεραπεύτριας Jeanne Siaud Facchin (ειδικευμένη σε θέματα χαρισματικότητας)
- Βιβλίο “Trop intelligent pour être heureux” της ψυχοθεραπεύτριας Jeanne Siaud Facchin (ένα πολύτιμο βιβλίο)
Χαρισματικές σκέψεις σε έντυπη μορφή:
-
- “Φτού ξελευτερία για όλους!” απο το Χαϊνη Δημήτρη Αποστολάκη
- “Ο μεγάλος μαθητής και ο μικρός δάσκαλος” του Γιάννη Αγγελάκα
- “Οδύνη”. Νικηφόρος Βρεττάκος, εκδόσεις “Πόλις”
Βιωματικές εμπειρίες:
“Λοιπόν διηγηθείτε μου τι έγινε εδώ, να βρω ξανά του νήματος την άκρη. Πείτε μου εκείνες τις ιστορίες σας, που κάνουν τα καλάμια να λυγίζουν” (San Michelle, Θανάσης Παπακωνσταντίνου)
“Yo no quiero que las flores sepan(Silencio, Ibrahim Ferrer)
los tormentos que me da la vida”-
- “Ο τρούλος” μια συλλογική εργασία των Ψαραντώνη-Χαϊνη Δημήτρη Αποστολάκη-Γιώργη Μανωλάκη-Χαρίτου Χαριτάκη
- “Πόνημα μετανεωτερικής οντολογικής προσέγγισης αποκλινουσών κατηγοριών, κοινώς ΒΑΡΔΑ ΦΟΥΡΝΕΛΟ” από τους Χαΐνηδες (συγκεκριμένα: μια ματιά στις βιωματικές εμπειρίες “αποκλινουσών κατηγοριών”)
- Eric García Castellano, μια εξιστορηση μιας πορειας ζωής, μια αναζήτηση, τί άραγε να σημαίνει η αναγνώριση και η αποδοχή της χαρισματικότητας;
- “Μικρό χρονικό τρέλας”, ένα βιβλίο από τον Αύγουστο Κορτώ
- “Υποεπίδοση”, σειρά ντοκυμαντέρ μικρού μήκους, Χαρισμάθεια
- “Δεν χωράς πουθενά”, Τρύπες
- Συνέντευξη του Απόστολου Δοξιάδη για το βιβλίο του “Το τηλεφώνημα που δεν έγινε” (“Συναντήσεις πάνω στη γέφυρα/Θαλής + Φίλοι)
- Σκηνη για τη “minoranza” από την ταινία “Caro diario” του Nanni Moretti
- Βιβλίο “Οι φυλακές της παιδικής μας ηλικίας” (“Το δράμα του προικισμένου παιδιού”) της Alice Miller (ένα κλασσικό και πολυεπίπεδο βιβλίο που μεταξύ άλλων ασχολείται και με τις περιπτώσεις χαρισματικών)
- “Με ελπίδα και πίστη, ψηλώνουμε τη ζωή μας”: μια συνέντευξη της Φιλένας Ζουμαδάκη στους μαθητές του 11ου Δημοτικού σχολείου Χανίων (Chania Film Festival)
- Συλλογικές εκδόσεις από το δίκτυο INTERGIFTED
- Διάλεξη της καθηγήτριας Barbara Kerr, με θέμα “Making the world safe for creative adolescents”, στην οποία διηγείται με χιούμορ την προσωπική της διαδρομή στη δική της αναγνώριση της χαρισματικότητας, από τα παιδικά της χρόνια μέχρι την ακαδημαϊκή της διαδρομή και τη δημιουργία του “The CLEOS project”.
- Αν διαισθάνεστε ότι εσείς ή το παιδί σας πιθανά να είναι χαρισματικά, επικοινωνήστε μαζί μας για να σας φέρουμε σε επαφή με ειδικούς του χώρου, οι οποίοι μπορούν να πραγματοποιήσουν τη σχετική αξιολόγηση αναγνώρισης της χαρισματικότητας.
- Υλοποιούμε διαδραστικά εργαστήρια/σεμινάρια και παρέχουμε υπηρεσίες ατομικής συμβουλευτικής σε ενήλικες που έχουν αναγνωριστεί χαρισματικοί, σε γονείς χαρισματικών παιδιών και σε εκπαιδευτικούς (δια ζώσης, στο Ηράκλειο Κρήτης και στην Αθήνα). Κατόπιν συννενόησης τα εργαστήρια μπορούν να υλοποιηθούν και σε οποιαδήποτε άλλη περιοχή της Ελλάδας.
Τα τρέχοντα διαδραστικά εργαστήρια/σεμινάρια που υλοποιούμε στο Ηράκλειο Κρήτης και στην Αθήνα είναι τα εξής:
-
-
- Διαδραστικό εργαστήριο 1 (10 συναντήσεις): “Τι σημαίνει να είσαι γονέας/ κηδεμόνας παιδιού με αναγνώριση χαρισματικότητας;”
- Διαδραστικό εργαστήριο 2 (10 συναντήσεις): “Μήπως το παιδί μου είναι χαρισματικό;”
- Διαδραστικό εργαστήριο 3 (10 συναντήσεις): “Είμαι εκπαιδευτικός. Πώς μπορώ να αναγνωρίσω και να συνυπάρξω με ένα χαρισματικό μαθητή;”
-
- Υλοποιούμε σεμινάρια για εκπαιδευτικούς με θέμα: “Ειμαι εκπαιδευτικός. Πώς αναγνωρίζω τη χαρισματικότητα; Τί κάνω;”
- Yλοποιούμε εργαστήρια προσαρμοσμένα στις ανάγκες παιδιών και εφήβων που διαθέτουν αναγνώριση χαρισματικότητας (δια ζώσης, στο Ηράκλειο Κρήτης και στην Αθήνα). Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες λεπτομέριες.
- Παρέχουμε υπηρεσίες δικτύωσης στον τομέα της χαρισματικότητας. Πιο συγκεκριμένα:
-
- Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να είμαστε σε επικοινωνία και να συνεργαζόμαστε με φορείς στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στον τομέα της χαρισματικότητας.
- Συνεργαζόμαστε με τον οργανισμό ΧΑΡΙΣΜΑΘΕΙΑ. Διαβάζεται περισσότερες πληροφορίες για τη συνεργασία μας αυτή: ΕΔΩ.
- Φιλοξενήσαμε την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας του 2024 και του 2023 των μελών Κρήτης του παράρτηματος του οργανισμού MENSA στην Ελλάδα.
- Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να είμαστε σε επικοινωνία και να συνεργαζόμαστε με φορείς στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στον τομέα της χαρισματικότητας.
-
- Συνεργαζόμαστε με τον ισπανικό οργανισμό ENOL, o οποίος εξειδικεύεται σε θέματα χαρισματικότητας και υψηλών ικανοτήτων μάθησης, με σκοπό την ανταλλαγή εμπειριών και τη ανάπτυξη κοινών δράσεων στον τομέα αυτό.
-
- Είμαστε σε επαφή με το δίκτυο INTERGIFTED, μια ανοικτή κοινότητα δικτύωσης και ανταλλαγής πληροφοριών σε θέματα χαρισματικότητας.
To δίκτυο αυτό έχει συσταθεί από θεραπευτές/εκπαιδευτές και coachers που εξειδικεύονται σε ζητήματα χαρισματικότητας και έχει ως σκοπό του να φέρει σε επαφή, να δικτυώσει, να εκπαιδεύσει και να υποστηρίξει άτομα είτε που έχουν αναγνωριστεί ως χαρισματικά (gifted) είτε που βρίσκονται σε διαδικασία αναζήτησης πληροφοριών για να διερευνήσουν την τυχόν χαρισματικότητα τους. Το δίκτυο είναι κατά βάση Ευρωπαϊκό, ωστόσο διαθέτει μέλη και από άλλες γεωγραφικές περιοχές του κόσμου.
- Συντονίζουμε μια άτυπη ομάδα γονέων παιδιών με αναγνώριση χαρισματικότητας στο Ηράκλειο Κρήτης. Η ομάδα αυτή έχει ως στόχο τη γνωριμία των γονιών με σκοπό την ανταλλαγή εμπειριών και την αλληλουποστήριξη στο μονοπάτι της χαρισματικότητας, την κοινωνικοποίηση αυτών των παιδιών μεταξύ τους και την παροχή πληροφοριών προς κάθε ενδιαφερόμενο που θα ήθελε να διερευνήσει αν τυχόν η χαρισματικότητα είναι ένα θέμα που τον αφορά ως άτομο ή ως γονέα. Η ομάδα αυτή ειναι ανοικτή σε κάθε ενδιαφερόμενο. Αν σας ενδιαφέρει να συμμετάσχετε στις συναντήσεις τις ομάδας αυτής, επικοινωνήστε μαζί μας.
- Είμαστε σε επαφή με το δίκτυο INTERGIFTED, μια ανοικτή κοινότητα δικτύωσης και ανταλλαγής πληροφοριών σε θέματα χαρισματικότητας.
- Αναπτύσσουμε δράσεις γύρω από το βιβλίο οι οποίες επικεντρώνονται στο θέμα της χαρισματικότητας.
-
- Διαθέτουμε μια δωρεάν δανειστική βιβλιοθήκη ξενόγλωσσων βιβλίων γύρω από το θέμα της χαρισματικότητας.
-
- Συνεργαζόμαστε με το βιβλιοπωλείο “ΑΝΑΛΟΓΙΟ” στο Ηράκλειο Κρήτης, προτείνοντας σε αυτό βιβλία για το ράφι του, ώστε οι επισκέπτες του βιβλιοπωλείου να μπορούν να ξεφυλλίσουν και- αν θέλουν- να αγοράσουν βιβλία που αφορούν το θέμα της χαρισματικότητας. Αν περάσετε από το βιβλιοπωλείο, αναζητήστε το “ράφι του ΝΕΦΕΛΑΙΩΝΑ” και τη “λίστα βιβλίων του ΝΕΦΕΛΑΙΩΝΑ”. Ευχαριστούμε το βιβλιοπωλείο “ΑΝΑΛΟΓΙΟ” για τη σύμπραξη!
-
- Συντονίζουμε μια λέσχη ανάγνωσης για τη χαρισματικότητα. Πώς αυτή λειτουργεί;
- Οι συμμετέχοντες μελετούν το υλικό για τη χαρισματικότητα που υπάρχει διαθέσιμο στην ιστοσελίδα μας και στα ράφια του βιβλιοπωλείου “ΑΝΑΛΟΓΙΟ”, προσδιορίζουν επιμέρους θέματα για τη χαρισματικότητα που τους ενδιαφέρουν, συζητούν για τα θέματα αυτά στις συναντήσεις της λέσχης ανάγνωσης του ΝΕΦΕΛΑΙΩΝΑ, έχοντας τη δυνατότητα παράλληλα να αλληλεπιδράσουν- αν το επιθυμούν-με τα μέλη του δικτύου INTERGIFTED.
- Η λέσχη ανάγνωσης είναι ανοικτή σε κάθε ενδιαφερόμενο και δεν προϋποθέτει εξειδικευμένη γνώση ή εμπειρία στο πεδίο της χαρισματικότητας. Δεν είναι μια συνάντηση ειδικών, είναι απλά μια λέσχη ανάγνωσης. Η συμμετοχή είναι ΔΩΡΕΑΝ. H λέσχη ανάγνωσης λειτουργεί εξ’αποστάσεως για όσους δεν διαμένουν στο Ηράκλειο Κρήτης.
- Την περίοδο αυτή, η λέσχη ανάγνωσης για τη χαρισματικότητα έχει επικεντρωθεί στη μελέτη του θέματος “χαρισματικότητα και τραύμα”, αξιοποιώντας την εξαιρετική προεργασία που έχει γίνει πάνω στο θέμα από το δίκτυο INTERGIFTED, μέσω των σχετικών ραδιοφωνικών του συζητήσεων. Με αφετηρία και πυξίδα την προεργασία του δικτύου INTERGIFTED, o ΝΕΦΕΛΑΙΩΝΑΣ έχει κάνει τη δική του επιλογή έντυπου και διαδικτυακού υλικού για τις λέσχες ανάγνωσης του. Τις διαδικτυακές παραπομπές του υλικού αυτού τις βλέπετε ΕΔΩ (ξενόγλωσσες και στα ελληνικά). Αν θα σας ενδιέφερε να δείτε τα βιβλία (στα ελληνικά) που επιλέξαμε, μπορείτε να περάσετε μια βόλτα απο το βιβλιοπωλείο ΑΝΑΛΟΓΙΟ .
- Συντονίζουμε μια λέσχη ανάγνωσης για τη χαρισματικότητα. Πώς αυτή λειτουργεί;
- Προσεγγίζουμε θεωρητικώς και καλλιτεχνικώς το θέμα της χαρισματικότητας εμπνεόμενοι από το “Πόνημα μετανεωτερικής οντολογικής προσέγγισης αποκλινουσών κατηγοριών, κοινώς ΒΑΡΔΑ ΦΟΥΡΝΕΛΟ”, τη συλλογική εργασία των συντοπιτών μας “Χαΐνηδων”. Μας ενδιαφέρουν δηλαδή οι βιωματικές εμπειρίες των “αποκλινουσών κατηγοριών”, τις οποίες παρουσιάζουν οι “Χαϊνηδες” . Συμφωνούμε με την τοποθέτηση τους για την ανάγκη ΄ύπαρξης των “κατεργάρηδων” αυτών.